اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
دمپختک باقلا:

یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی

توسط شیرین کیقبادی - 02 شهریور 1399
یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی

دمپختک یا دمی باقلا یکی از غذاهای سنتی تهرانی است. نمی‌دانم که در شهرهای دیگر ایران هم مرسوم است یا نه. برای این پلوی خوشمزه و گیاهی از باقلای زرد استفاده می‌شود. می‌توان با نیمرو یا بدون نیمرو سرو کرد ولی پیشنهاد می‌کنم حتماً در کنار آن ترشی قرار دهید چرا که ترکیب بسیار خوشمزه‌ای است.

اگر به دنبال غذایی خوشمزه، سبک و راحت هستید پیشنهاد می‌کنم این دمی خوشمزه را درست کنید. این غذا به علت استفاده از زردچوبه فراوان، آنتی‌اکسیدان زیادی دارد.


یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه / زمان کل: 1 ساعت و 10 دقیقه / برای: 4 نفر
تهیه کننده: شیرین کیقبادی
برویم سراغ یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی!
به پینترست پین کن پرینت دستور غذا
یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی
[تعداد آرا: 1   میانگین: 5/5]
امتیاز دهید
مواد لازم

50 گرم کره

1 ق غ روغن حیوانی

2 عدد پیاز بزرگ

1 پ باقلا زرد

2 ق غ پر زردچوبه

2 پ برنج شسته شده خام

نمک و آب جوش به میزان لازم

 

طرز تهیه

ابتدا پیازها را نگینی کرده به همراه نمک در روغن و کره سرخ می‌کنیم. وقتی رنگ پیاز طلایی شد زردچوبه را اضافه می‌کنیم. کمی که تفت خورد، باقلا زرد را که حدود 20 دقیقه خیس کرده و شسته‌ایم اضافه می‌کنیم. باقلا را نیز کمی تفت می‌دهیم و بعد  آب جوش اضافه میکنیم در حدی که روی مواد را بگیرد. وقتی باقلا نیم‌پز شد برنج شسته شده را اضافه می‌کنیم. مجدداً آب جوش اضافه می‌کنیم تا جایی که آب به اندازه یک بند انگشت روی برنج را بگیرد (درست مثل وقتی که کته درست می‌کنیم.)  با درب باز روی حرارت قرار می‌دهیم و هنگامی که آب برنج تمام شد درب قابلمه را گذاشته اجازه می‌دهیم حدود 45 دقیقه با  حرارت ملایم دم بکشد. می‌توانید از نیمرو و ترشی در کنار این پلوی خوشمزه استفاده نمایید.

نوش جان!

توسط شیرین کیقبادی - 02 شهریور 1399

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف